کشف مولکولی که فواید ورزش را در بدن سبب می شود

در حالیکه تأثیر ورزش بر بهبود سلامت بدن وافزایش طول عمر برای همه واضح و مشخص است اما اینکه این تغییرات که در اثر ورزش در بدن ایجاد می گردند چگونه سبب ایجاد فوایدی می شوند هنوزبه خوبی مشخص نشده بود. حال محققین در مجله ی Cell Metabolism(ژنوایه 2014) مطلبی را درباره ی یک مولکول منتشر کردند که در حین انجام ورزش تولید شده و سبب ایجاد فواید ورزش بر متابولیسم بدن می گردد.

دکتر Gersztenاز دانشکده ی پزشکی هاروارد ویکی از نویسندگان این مقاله معتقد است: یافته های این تحقیق از این مفهوم اساسی در مورد تولید یک سیگنال در یک ارگان مانند ماهیچه ی درحال ورزش و آزاد شدن آن به جریان خون وایجاد تأثیر برسایر بافت ها مانند سلولهای چربی و کبد حمایت می کند.

در تحقیق قبلی که با همکاری آزمایشگاه Spiegelmanو مرکز تحقیقات قلب و عروق در دانشگاه پزشکی هاروارد انجام گردید، یک مولکول پروتئینی به نام PGC-1شناسایی شد که مسئول تنظیم ژنهای متابولیکی (سوخت وسازی) در ماهیچه ها است و سبب پاسخ ماهیچه ها به ورزش می شود اما این پاسخ که بواسطه ی PGC-1در ماهیچه ها بر اثر ورزش  ایجاد می شود چگونه تبدیل به یک پیام شده  و بروی سایر بافت ها تأثیر می گذارد؟

دانشمندان از طریق انجام آزمایشات در سلولها و موشها بیان مولکول PGC-1را در سلولهای ماهیچه افزایش دادند و سپس به جستجوی متابولیت هایی پرداختند که در این شرایط از سلولها ترشح می شوند . آنها مولکول BAIBAیا بتاآمینوایزوبوتیریک اسید را شناسایی کردند که یکی از این  متابولیت های مترشحه بود. دانشمندان دریافتند که این مولکول سبب افزایش بیان ژنهایی درسلولهای چربی می شود که در سوزاندن کالری نقش دارند. این مولکول همچنین سبب کاهش وزن اضافه می شود و به تعادل  قندخون در موش کمک می کند. آنالیزها در مطالعات  ورزشی در انسان  و شرکت  کنندگان در تحقیق Framingham Heartنشان داد که غلظت BAIBAهنگام ورزش افزایش می یابد و بطور معکوس با فاکتورهای خطر متابولیکی  ارتباط دارد. بخصوص غلظت  BAIBAرابطه ی عکس با مقدار قندخون ناشتا ، مقدار انسولین، تری گلیسرید ها وکلسترول کل دارد. علاوه بر این غلظت BAIBAبا مقدار نمایه ی توده ی بدنی رابطه ی معکوس دارد. این یافته ها نشان می دهد که BAIBAممکن است اثرات  ورزش را در محافظت از فرد در برابر بیماریهای متابولیکی القاء کند، بنابراین با دستکاری میزان BAIBAیا آنزیم های تولید کننده ی آن امکان ابداع روشهای درمانی جدید وجود دارد. دکتر Gersztenمی گوید: سوزاندن چربی بر جنبه های مختلف سلامت متابولیکی  فرد که مرتبط با بیماریهایی  نظیر دیابت، بیماری قلبی یا سایر اختلالات در بدن است، تأثیر می گذراد.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/270902.php

مترجم: ماندانا فرخی نیا